International Archaeological Reports since 1974

Espacio gráfico, visibilidad y tránsito cavernario / Graphic Space, Visibility and Cave Transit

El uso de las cavidades con arte paleolítico en la Región Cantábrica / The use of caves with Palaeolithic art in the Cantabrian region

£83.00
Author:
Blanca Ochoa
Publication Year:
2017
Language:
Spanish with partial English translation/summary
Paperback:
480 pages. Illustrated throughout in colour and black and white. 416 figures (292 in colour). Includes an Annexe of numeric dates.
ISBN:
9781407316154
BAR number:
S2875
Add to wish list
+

BOOK DESCRIPTION
El punto de partida es definir si existen convergencias o divergencias en el posicionamiento del arte parietal a través del estudio combinado del arte paleolítico y el espacio concreto en el que fue ejecutado. La metodología propuesta analiza una serie de variables: la presencia de contexto arqueológico, la localización específica de las grafías, el tipo de tránsito cavernario, los espacios seleccionados, la visibilidad y aforo. La metodología propuesta se ha aplicado a ocho cavidades -Covaciella, Chufín, El Linar, Las Chimeneas, Las Monedas, La Pasiega, Covalanas y Pondra-. Los análisis nos han permitido documentar la existencia de una planificación basada en el posicionamiento de las figuras. En la Región Cantábrica se seleccionaron preferentemente espacios que dan cabida a individuos o grupos de pequeño tamaño aunque también existen áreas que potencialmente podrían haber albergado grupos de más de veinte personas. Además, hemos observado diferencias de carácter cronológico. Éstas pueden indicar funciones, usos y significados diferentes del arte parietal a lo largo del Paleolítico superior.

The primary goal of this book is to determine whether there are convergences or divergences in the positioning of cave art, through the combined study of the parietal art and the specific space in which it was executed. The methodology proposed analyses a series of variables: the presence of archaeological context, the specific location of the figures, the cave transit, the spaces selected and their potential visibility and capacity. The methodology proposed has been applied to eight caves: Covaciella, Chufín, El Linar, Las Chimeneas, Las Monedas, La Pasiega, Covalanas and Pondra. The analyses allow the author to document the existence of graphic planning through the position of the depictions. In the Cantabrian Region, spaces that allow the presence of individuals or small groups were preferentially selected, though there are also areas that potentially could have room for larger groups of more than twenty people. Moreover, chronological differences have been observed. These may indicate different functions, uses and meaning for the cave art throughout the Upper Palaeolithic.

AUTHOR
Blanca Ochoa es especialista en Arte Paleolítico, concretamente en el estudio de arte parietal. Sus principales objetivos son el registro del espacio y la visibilidad en cuevas y la cronología del arte Paleolítico en la Cornisa Cantábrica. Máster en Cuaternario (2010, UPV/EHU) y Doctora en Cuaternario (especializada en Prehistoria, 2016, UPV/EHU).

Blanca Ochoa is a Palaeolithic art specialist, mainly focusing on the study of cave art. Her main areas of interest are the recording of space and visibility in caves and the chronology of the Palaeolithic art in Northern Spain. She holds an MSc in Quaternary science (2010, UPV/EHU) and a PhD in Quaternary science (with a specialisation in Prehistory, 2016, UPV/EHU).

REVIEW
‘La publicación de este trabajo constituye una gran contribución al arte paleolítico por tratar un camino de estudio nunca trabajado con detalle y con una metodología construida ex profeso.’ Prof. Marcos García Díez, University Isabel I, Burgos

‘This is undoubtedly a methodological and up-to-date contribution, key to the study of Palaeolithic rock art.’ Dr Daniel Garrido Pimentel, Sociedad Regional Educación, Cultura y Deporte

Table of Contents (S2875_9781407316154_ToC.pdf, 152 Kb) [Download]

Introduction (S2875_9781407316154_Introduction.pdf, 173 Kb) [Download]